– Man labai keista, kai suaugę žmonės susirenka į konferencijas ir ima svarstyti, kaip vaikus mokinti. Jie galvoja, kad vaikai nenori mokytis. Mano patirtis yra visai kitokia. Mano sūnus nelankė vaikų darželio. Jam buvo viskas įdomu. Tačiau jo noras mokytis stipriai atbuko, kai ėmė lankyti mokyklą. Jis visiškai nenori mokytis to, kas mokoma mokykloje. Jis nori mokytis važinėti paspirtuku.
Kai sūnus pradėjo lankyti muzikos mokyklą, jis ėmė sakyti, kad nemėgsta muzikos. Tačiau vaikščiodamas nuolat dainuoja. Pasakiau jam: „Jei tu nemėgsti muzikos, tai nustok dainuoti. Tada patikėsiu, kad nemėgsti muzikos“. Man atrodo, kad jis myli muziką, tačiau jos nemyli jį mokantys suaugusieji.
Dabar matau, kad apie grįžimą į išmintį galvoju ne aš vienas. Niekada neskaičiau knygų apie švietimą. Viską sužinojau tik stebėdamas savo sūnų. Tačiau staiga pajutau, jog noriu dirbti su mokytojais. Supratau, kad ir jie nori – vesti užsiėmimus mokytojams pasiūlė Valdorfo mokykla.
Aš visada sakau, kad planetoje trūksta ne žinių, o išminties. Rusų kalboje yra du žodžiai „um“ (protas) ir „razum“ (išmintis) – tarp jų yra didžiulis skirtumas. Jeigu skirtumo nejaučiame, tada nuolat „maitiname“ savo protą.
Jei žvelgi iš proto, matai, kad viskas atskira. O jei iš širdies, matai, kaip viskas susiję. Vaikai šito ir nori. Manau, kad pirmos pamokos turėtų būti apie tai. Juk tai daug svarbiau negu matematika ir literatūra.
– Negalvokite, kad esu nusiteikęs prieš protą. Tik sakau, kad žmonija yra paskendusi prote. O kai esi paskendęs, negali stebėti proto lyg iš šalies. Aš siūlau šiek tiek pasitraukti ir pažaisti su protu.
Kaip jūs tai padarėte? Ar suvokiate, kad tai yra stebuklas?
Neaišku, kaip jūs sukuriate mintyse stiklinės paveiksliuką, tai tiesiog atsitinka.
Pavyksta?
Ar matote, kad visa vaizduotė seka paskui mūsų mintis?
Kaip jūs tai padarėte?
Klijais priklijavote?
O gal tai tiesiog nutiko?
Atsiranda nosis.
Atsiranda burna ir dantys.
Jinai kalba jums apie gyvenimą.
Duoda patarimus.
Ar kalbantis puodelis žino, kaip krenta lietus?
Ar matai, kad visos mintys yra ten pat, kur kalbantis puodelis?
(Žurnalas LiLa rekomenduoja: dabar užsimerkite ir atlikite šį pratimą, nežiūrėdami į paveiksliukus ekrane).
– Taip, mokytojas turi būti „razumnas“ arba išmintingas. Vaikai eina į mokyklą tam, kad įgytų išminties. O ją perduoti gali tik tas mokytojas, kuris pats yra išmintingas.
Dabar jau visiems aišku, kad protavimu paremtas švietimas mokykloje neveikia. Kai aš dar ėjau į mokyklą, visi dar tikėjo, kad jei bus daugiau universitetą baigusių žmonių, tai pasaulis išsigelbės. Visi tikėjo, kad įgijus žinių galima geriau gyventi. Todėl aš sakau, kad dabartinis laikas yra labai geras. Dabar visiems aišku, kad sistema neveikia. Išsilavinusių žmonių yra užtektinai. Tačiau tai ne tik nepadeda. Tai netgi trukdo. Mūsų pasiekimai veda tik į įtampą ir konfliktus.
– Vadinasi, jei mokytojas išstudijuos naujausius metodus, bet nebus išmintingas, naujovės nepadės?
– Vesdamas seminarus mokytojams, padedu jiems atpažinti išmintį savo gyvenime. Sakau jiems, kad neišmintingi žmonės viską mato atskirtyje. Jiems žolė, medis, vyras, moteris yra atskiri. O išmintingieji mato, kad planeta yra kosmoso dalis. Viskas yra viena. Tai nėra tik gražiai skambanti filosofija, aš kalbu apie pirminės tikrovės pažinimą.
– Tvirtinate, kad vaikai turi intuityvią pajautą, kaip gyventi?
– Vaikai nori nuolat matyti, kaip viskas nuostabu. Jie nenori paaiškinimų. Tie paaiškinimai yra mirę. Galima tūkstančius kartų paaiškinti, iš ko susidaro žvaigždėtas dangus. Tačiau nieko kvailiau negali būti. Nesu prieš aiškinimą, tačiau aiškinti reikia nedaug. Praktinius dalykus reikia aiškinti – pavyzdžiui, statant namą.
– Moterys yra mamos. Jos devynis mėnesius nešioja naują žmogų. Jeigu moterys ims keistis, tai savaime pasikeis ir vyrai.
Moterų pasikeitimas gali nulemti, kad net į mokyklą ateis daugiau vyrų. Ar jums nekeista, kad švietimo įstaigose dirba tiek mažai vyrų? Jų labai reikia. Vyrų ir moterų mokykloje turi būti po lygiai. Tačiau būtent moterys turi tapti tokios išmintingos, kad galėtų padėti vyrams būti šalia jų. Juk moterys yra tos, kurios priima, apglėbia savo energija.
Nuostabu, kad vis daugiau moterų domisi dvasiniais dalykais. Tai rodo, jog jos nori ugdytis kitokį požiūrį.
Kas yra Zarey?
Kaip pristatyti Zarey? Sukau galvą nuo pat tos dienos, kai nusprendžiau iš jo imti interviu. Į Kalėdų senelį panašus Ukrainoje gyvenantis armėnas veda verslo seminarus, tačiau verslininku jo nepavadinsi. Jis rašo puikius eilėraščius, tačiau nesinori jo vadinti poetu. Jis moko suktis taip, kaip sufijų dervišai, tačiau nėra prisirišęs prie jokios religijos. Jis aiškina mokytojams, kaip perduoti išmintį vaikams, tačiau nėra baigęs pedagogikos. Jis turi sūnų, tačiau dažnai pats elgiasi kaip vaikas – šoka, dainuoja, žongliruoja kamuoliukais. Aš norėčiau Zarey vadinti prabudusiu mokytoju arba išminčiumi, nes būnant prie jo, mano protas nutyla, o širdis atsiveria.
Autorė Ginta Gaivenytė
Fotografijos iš asmeninio Zarey albumo
Naujausi komentarai